Vader’drank’dag

19 Jun

Ik ben boos, woedend, verdrietig. Ik kan er met m’n hoofd niet bij, wat een whaaarrgh.

Hij is onverwachts langs gekomen. We hadden vandaag wel afgesproken, maar bij z’n ouders en nu staat hij hier in m’n woonkamer. Mijn zoon is dolblij. Vol trots geeft hij z’n zelfgemaakte vaderdagkado aan z’n vader. Samen maken ze het pakje open. Het is een keukenschort met zijn hand- en voetafdrukken in allemaal verschillende kleuren verf. ‘Heb ik gemaakt’, lacht mijn jongen trots. We doen ’m bij papa om en maken een foto. Dat gaat hem opeens te ver. Hij rukt het schort los en smijt het op de grond. Hij schreeuwt dat hij toch geen wijf is. Wij schrikken ons rot. Hij loopt naar de prullenbak, doet de klep onhoog en kijkt wat erin zit. Hij telt de kopjes op mijn aanrecht. ‘Met wie heb je koffie gedronken?’ Hij kijkt in de vaatwasser, in de koelkast. Ik probeer hem tegen te houden, hem rustig te krijgen maar hij duwt me opzij. Hij raast door naar mijn slaapkamer, vindt een pakje condooms en begint te tellen. Hij staat weer op en het schuim staat zowat op z’n mond. Ik hou m’n zoon stevig vast, maar sta te trillen op m’n benen. Ik wil dat hij weggaat, maar hij gaat niet, ik schreeuw dat hij weg moet gaan, maar hij gaat niet. Hij haalt alle make up uit de badkamer en smijt het stuk in de keuken. Hij begint aan m’n parfumflesjes. Ik wil weg, maar ik ben bang dat hij dan m’n hele huis kort en klein slaat. Ik weet niet wat me overkomt. Waarom heb ik hem binnengelaten, hoe kan het zo uit de hand gelopen zijn, wat heb ik verkeerd gedaan? Ik doe de voordeur open, mijn buurvrouw staat al in de deuropening tegenover me. Ze is jammer genoeg zo dement als een deur. Ik zeg haar dat ze de politie moet bellen, 112. Ze loopt naar me toe. Ik schreeuw nu tegen haar dat ze de politie moet bellen. Dat heeft hij gehoord. Hij gooit de laatste la met kleding uit m’n kast, pakt z’n jas en loopt weg. Ik gooi meteen de deur achter hem dicht, hou m’n zoontje stevig vast en beloof mezelf dat ik hem nooit meer m’n huis inlaat. Niet als hij met krukken voor de deur staat, niet als het keihard regent en hij nergens kan schuilen en dus ook niet als het vaderdag is, wij op het punt staan te vertrekken en mijn zoon dolgraag zijn vader wil zien. ‘Niet alle papa’s zijn als Marlin, schatje’, troost ik m’n jongen en samen ruimen we ons huisje op.

Als we een uurtje later naar buiten gaan zien we een lege wodkafles op de trap liggen…

Eén reactie to “Vader’drank’dag”

  1. Man Teng 20 juni 2011 bij 00:12 #

    Jezus, wat een dronke dioot is dat zeg! Ik hoop voor je dat hij nooit meer voor je deur staat! Ook al is het rot voor je zoontje, maar beter geen vader dan zo’n vader zou ik zeggen.

Geef een reactie

