Hou eens op met ruzie maken!

29 Jul

Ben nu precies een week vrij. Ik heb alleen maar leuke dingen gedaan, het was echt een heerlijk ontspannende week. En ik heb er nog een voor de boeg!

En terwijl ik zo zit te relaxen vult mijn twitter timeline zich met woede en haat. Het lijkt wel of Noorwegen een Nederlandse provincie is, zo zijn linkse en rechtse mensen elkaar voor rotte vis aan het uitmaken en geven elkaar de schuld van hetgeen gebeurd is. Alsof de Nederlandse politiek en met name Geert Wilders de enige reden is dat in Noorwegen deze aanslagen zijn gepleegd. Ik erger me hier helemaal rot aan.

Hier heeft een man een hele generatie politici kapot willen maken, een politieke partij monddood willen maken. Hier hebben ontzettend veel ouders hun kinderen verloren op een manier die je vantevoren nooit zou kunnen bedenken. Hier hebben mensen met een bootje kinderen uit het water gehaald, totdat hun bootje bijna zonk en de keuze moeten maken wie  ze achterlieten. En zonder enig respect maken wij ruzie met elkaar over wie het op z’n geweten heeft dat Breivik zo dacht. Ik word er echt niet goed van.

Als we één ding mogen leren van dit hele drama is dat we elkaar niet polariseren en demoniseren, beide kanten op. Dat we vooral het gesprek aangaan en niet het gevecht. En dat je van elkaar kan respecteren dat je anders denkt. Oké, ik weet dat dat niet gaat werken, maar kunnen we dan minstens het respect opbrengen voor elkaar tot de doden daadwerkelijk begraven zijn? Even een kleine rouwperiode inlassen voor we weer op elkaar inhakken? Het is reces hoor!

Zo, kijken of week twee beter gaat!

Meer lezen?
Amanda Kluveld, De man met het Bootje, in de Volkskrant.
War of words van Marietje Schaake (europarlemetariër) op de CNN site.

Geef een reactie

