Lekkere roti kip

18 Sep

Ik stond van de week nog even te kletsen op de stoep. Of eigenlijk stonden we op de stoep nog even naar de regenboog te kijken. Allebei ons kind in de armen, wijzend naar de lucht in de verte. Mijn vriendin had ons thuis afgezet en opeens zegt ze  dat het hier op straat ontzettend lekker ruikt. Mij was het eigenlijk nog niet zo opgevallen, maar nu ze het zegt. Het ruikt naar lekker gekruid eten, knoflook. Ik zie het raam openstaan in de keuken van mijn buurman. ‘Die is kok’, leg ik aan mijn vriendin uit, ‘nu met pensioen, maar hij kookt af en toe nog voor de oudjes in de buurt.’ Ze zou zo bij hem willen eten, zegt ze, ze krijgt er helemaal trek van. Een paar dagen later kom ik hem tegen in de supermarkt, een klein oud Maleisisch mannetje, ik complimenteer hem met de heerlijke geur die een paar dagen daarvoor uit zijn keuken steeg. Meteen verschijnt er een big smile op zijn gezicht. ‘Ik was aan het koken voor een paar oude buurvrouwen’, zegt hij. ‘Nou, dat rook erg goed’, zeg ik en wil weer doorlopen. Maar hij houdt me tegen. ‘Hou je van roti?’, vraagt hij. ‘Ja, lekker.’ ‘Kom ik je dit weekend roti brengen, goed?’ ‘Nou, dat hoeft niet hoor.’ Maar hij staat erop. Blij als hij is dat zijn kookkunsten gewaardeerd worden en hij iets voor de buurt kan doen. En dus komt hij me vanavond roti brengen. Om 18.00 uur. ‘Ik ken de Hollandse tijden hoor.’
Zo lief, ben heel benieuwd!

Geef een reactie

