Lesje opvoeden voor journalisten en politici

22 Sep

En wat staat er dan allemaal in de miljoenennota en waar gaan de debatten in de Tweede Kamer over. Ik weet het niet, ik heb geen idee. Het nieuws en de discussieprogramma’s gaan helemaal niet over de inhoud. Ze vertellen ons over politici die aan het schelden zijn. Die elkaar uitschelden voor bedrijfspoedels en kleuters, die zeggen dat we allemaal de boom in kunnen gaan. Moet ik die debatten dan live gaan kijken om te zien waar het over gaat, wat de standpunten van de verschillende partijen zijn?

Je kan wel weer zien dat er weinig moeders tussen die journalisten zitten. Of vinden jullie dit leuke tv? Ze kunnen wat mij betreft wel een lesje positief opvoeden krijgen. Zowel de journalisten als de Kamerleden. Of zoals iemand bij mij op twitter riep… wat heeft het voor zin de hufterigheid op straat aan te pakken als we het in ons eigen parlement niet eens voor elkaar krijgen? Ik vind het een schande voor de kiezers.

Les 1. negeren, negeren, negeren. Geen aandacht schenken aan het drammerige gedrag van uw peuter. Doe je dat wel, dan leer je ze ermee dat het zin heeft om te drammen.

Les 2. Als de peuter niet luistert, pak dan het speeltje (of waar het om gaat) van hem af en laat hem er 5 minuten niet meer mee spelen.

Les 3. Luistert de peuter dan nog steeds niet, dan mag hij even gaan zitten (haalt hem en u uit de situatie), na het zitten moet de peuter alsnog hetgeen doen u hem opgedragen heeft.

Les 4. werkt dat niet, dan geldt de time out!

Ik zeg: sprekers die zich niet gedragen en niet willen luisteren wordt de spreektijd afgenomen. De volgende ronde mag men weer meedoen, gaat het dan weer fout, dan mogen ze even gaan zitten. Als zij dan nog steeds gaan schelden in plaats van inhoudelijk het debat aangaan dan stoppen ze er maar mee. En laat dat vooral de kamer oplossen en geef er als media geen aandacht aan, anders krijgt die peuter alleen maar z’n zin.

Ik geloof dat dit lesje opvoeding wel op z’n plaats is.

Geef een reactie

