Hoezo mislukt?

1 Okt

De multiculturele samenleving is mislukt. Dat zegt het kabinet, dat zegt de PVV. Wat bedoelen ze daar dan mee. Ik leef namelijk in een multiculturele samenleving. Is die dan mislukt? Leven wij nu in een mislukte samenleving?

Nee, zegt PVV-er Hero Brinkman. We hadden alleen vroeger het idee dat we met in Nederland met al die culturen één zouden worden. Dat wil zeggen dat zij met ons één zouden worden, wij hoeven in deze samensmelting natuurlijks niets bij te dragen, want dit is natuurlijk ONS land. Alsof wij in ons land één cultuur hebben… De SP cultuur en de VVD cultuur gaan echt niet samen in dit land hoor en dan heb ik het nog niet over de eeuwenlange strijd tussen de protestanten en de katholieken in ons land. Ik heb het idee dat ONS land nog nooit één cultuur heeft gekend.

En daar zit ik dan met mijn multiculturele gezin. Ik ben natuurlijk knettergek, maar ik vind het een verrijking dat mijn kind gebruiken uit twee culturen meekrijgt. Ik weet dat we in een samenleving leven waar veel problemen zijn, maar om dan maar te zeggen dat iets mislukt is en daar zoveel mensen mee te kwetsen. Mensen die het hart op de goede plaats hebben… Ons allemaal verantwoordelijk te maken door fouten die vaak ook in het verleden zijn gemaakt…

Ik ben een paar keer in een dorp geweest waar ze nog nooit een Marokkaan hadden gezien. Echt waar. Ik liep daar met mijn Marokkaanse vriend en we werden nagestaard. Verbaasd bij de bakker dat hij Nederlands praat en dat hij om een broodje kaas vraagt, eten jullie dat dan? Ik ben net zo verbaasd als zij, hoe kan het dat je nog nooit een Marokkaan gezien hebt? Tja, die wonen daar niet. Vorig jaar kregen we bij ons werk bezoek van een middelbare school uit Drenthe en ook zij kenden geen buitenlanders. Ja, die kenden ze wel van tv en van Geert Wilders. Zij hebben een bezoek gebracht aan een buurt met meer dan 160 nationaliteiten en waren stomverbaasd. In de winkelstraat, zat een Marokkaanse kapper, een Surinaamse toko een Turkse groenteman, Nederlandse sigarenboer, een Volendamse visboer, Indiase Bollywood winkels allemaal naast elkaar. Door die straat liepen ook allemaal Surinamers, Turken, Marokkanen en Nederlanders door elkaar en ze maakten helemaal geen ruzie. De leerlingen kwamen in een kruidenwinkeltje en zagen en roken allemaal kruiden die ze nog nooit gezien hadden. Een paar hadden gewoon wat meegekregen en een recept erbij voor thuis, helemaal gratis en toen ze de weg kwijt waren vroegen ze dat aan twee oude vrouwtjes met een hoofddoek en die spraken gewoon Nederlands. Wat een ervaring voor die jongeren!

En dan weet ik dus dat ons hele rechts kabinet, een kabinet is dat is gestoeld op vrees, mensen hebben angst elkaar te leren kennen en die angst wordt alleen maar gevoed, maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen die op zoek zijn naar liefde, die het beste voor hun kinderen willen en die geld verdienen en hopen op een beetje geluk. En dat hebben deze jongeren gezien.

Iedere keer als iemand roept dat de multiculturele samenleving mislukt is, zegt hij in mijn ogen dat die buurt mislukt is, dat mijn vrienden mislukt zijn dat mijn kind mislukt is.

En dan? Dan wint Nasrdin Dchar, acteur in de film Rabat een gouden kalf. En moet je zijn speech horen, kippenvel! Wat nou mislukt?!!

 

P.S.

Kijk ook nog even Pauw en Witteman terug van gisteravond. Ali B. zat heerlijk te dollen met Hero Brinkman.

Eén reactie to “Hoezo mislukt?”

  1. Toshiba U300-13u Battery 1 oktober 2011 bij 16:10 #

    Congratulations to Bon Voyage, The Monster of Nix, Vast and Life is Beautiful for their Gouden Kalf nominations!

Geef een reactie

