Lengte doet er wel toe

4 Okt

Mijn zoon is te klein. Dat vind ik niet, dat vind het consultatiebureau. Nee hoor, hij zit met zijn lengte niet onder het Nederlands gemiddelde. Ook niet op het randje. Maar als je naar de lengte van zijn ouders kijkt, zou hij groter moeten zijn. Lekker belangrijk hoor. Is hij gezond? Ja. Ontwikkelt hij zich goed? Ja. Geestelijk en lichamelijk? Ja. En is hij ook gelukkig? Ja!

Nou, dat lijkt mij wel het belangrijkste. En terwijl er aan de andere kant van het bureau al over hormonen word gesproken, kleed ik m’n jongetje zo snel mogelijk aan, wegwezen hier. Hormonen, wie denken ze wel dat ze zijn?

Toch zit het me niet helemaal lekker. Ik vraag het m’n moeder. Ik was vroeger nooit (te) klein, eerder aan de lange kant. Oma van de andere kant moet lachen. Er is in al die jaren toch ook niks veranderd. Zij kreeg ook altijd op haar kop, gaf ze haar kind wel genoeg eten? Wat een kleintje was dat. Totdat hij in de puberteit kwam, toen schoot hij omhoog. Ik bel nog even met het consultatiebureau om aan te geven dat ik me geen zorgen meer maak. It runs in the family. Nou, leuk dat ik dat vind, maar ik sta genoteerd, mevrouw, en daar komt u niet zo makkelijk van af.  Normaal gesproken komt u pas over een jaar weer, maar we hebben een extra moment ingepland over een half jaar. Oh ja en dat is niet optioneel, maar verplicht.

Nou, ik kom hoor. Doe alles voor de gezondheid van m’n kind, maar je kan het ook overdrijven. M’n zoon is een blij en vrolijk jongetje. Ik geloof erin dat kinderen al hun energie maar één keer kunnen uitgeven. En dat kan dus naar z’n groei gaan of naar het leren praten, of naar z’n nieuwe tandjes. Z’n woordenschat was groot voor een 2- jarige en hij had al z’n tanden al heel snel en hij is dus een ukkie.

Donderdag heb ik die afspraak. En het lijkt wel of hij het weet en al z’n energie in het groeien steekt. En nu past ‘ie dus z’n schoenen niet meer. Worden zijn broeken te kort en is hij opeens groter dan zijn vriendinnetje die altijd een kop groter dan hij was. Dus als het goed is krijg ik donderdag te horen dat ik een gezond en gelukkig kind heb dat weer keurig in zijn eigen lengtehokje past. Ik snap dat er een hoop aan de hand is in de jeugdzorg, maar je kunt ook overdrijven. Wat een werkverschaffing!

Eén reactie to “Lengte doet er wel toe”

  1. assyke 4 oktober 2011 bij 07:16 #

    ik heb vier maanden geleden overwogen het consultatieburo aan te klagen,
    ze overschrijden grenzen en het wordt tijd dat de overheid eens onderzoek doet
    naar het I.Q van de medewerkers aldaar

Geef een reactie

