Ik zal het kort houden

10 nov

Gisteren was ik in Utrecht om aan de Hogeschool voor Journalistiek en Communicatie een masterclass speechwriting te volgen. Ik was te vroeg. Zag het auditorium vol zitten met een bedrijfseconomiecollege. Er werd veel geklapt in die zaal. Ik ging even mijn eigen studietijd na, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit één van mijn docenten een applaus heb gegeven.
Weer terug in de schoolbanken. En je wil niet weten hoeveel zin ik er in had. Ik kon de hele dag bijna over niks anders praten. Ik was gretig, leergierig en toen ik daar zat, was ik een spons. We waren maar met z’n vijven en we zaten in de boardroom. Hier vergadert het bestuur van de faculteit. Mooie kuipstoeltjes, kleurig lokaal. Foto’s van docenten aan de muur, maar ook een hele (afleidende) muur volgeplakt met schoenen. Geen echte schoenen natuurlijk, maar A4tjes met afbeeldingen van een schoen. Allemaal Jan Jansen schoenen, ze waren prachtig, ik kon m’n ogen er niet vanaf houden.

En ondertussen ging het over standaard openingszinnen, anekdotes, metaforen, de kunst van het vak en het overtuigen van de opdrachtgever, de inrichting van de zaal en de opstelling van de spreker. We schreven ons eerste verhaal, je zag meteen de verschillende schrijfstijlen. Het ging erom dat je een standaard gegeven meekreeg en het dan goed is om even niets te doen. Niets doen in de zin van niet meteen achter je beeldscherm kruipen en druk beginnen met typen, maar broeden, je fantasie aan de gang laten gaan met het gegeven. Dat deden we tijdens de pauze. Ik bleek met een oud roddeljournalist aan tafel te zitten, iemand van mijn eigen bedrijf, maar dan een andere vestiging, iemand van een universiteit en een adviseur van een grote bank. Best een diverse club. Omdat we met zo weinig mensen waren, kregen we allemaal ontzettend veel aandacht. Dat was ook best confronterend, want nu was er ruimte om iedereen te laten voorlezen uit eigen werk. Aan het eind van de avond kregen we ons huiswerk mee en volgende week zitten we weer bijelkaar.

Ik zit weer op school, ik mag weer leren and I like it!

Plaats een reactie