Goede raadgever, die angst!

18 Nov

Ik ben kwaad, boos, verdrietig, woedend. Ik zou wel iemand op z’n bek willen slaan, maar m’n gezicht is onverstoorbaar. Allerlei woedende en verdrietige gedachten gaan door me heen, maar ik loop in een rechte lijn naar het kopieerapparaat en glimlach naar wie ik moet glimlachen en zeg de mensen gedag, die ik gedag moet zeggen. Het lijkt wel of ik in een andere wereld zit dan zij. Ik hoor ze lachen en keuvelen, praten over het weekend en het uitje van gisteren. Ik registreer het wel, maar ik hoor het niet, ik wil het niet horen, ik wil huilen en schreeuwen en slaan. Doelloos loop ik weer terug naar mijn plek en behandel mijn toetsenbord alsof het een ouderwetse typemachine is.

De rechter is bang. Bang? Ja, bang. Bang dat ze niet terug zal gaan naar Suriname, bang dat ze de illegaliteit induikt. En dat terwijl ze juist zelf terug is gegaan naar Suriname. Ze wilde helemaal niet illegaal zijn hier. Ze wilde niet steeds over haar schouder heen kijken, maar wat zij wil dat telt niet. De rechter is bang. En is angst dan een reden om iemand hier niet op vakantie te laten komen? Is angst dan genoeg om te beslissen of iemand met een diploma ons land verlaat of zonder?
De angst is niet gegrond, dat weten wij wel. Maar weet jij hoe het voelt voor een meisje van 20 die straks als ze 21 is weer hier naartoe komt, maar dan als partner van mijn broertje? Wij willen jou niet. Dat staat met hoofdletters gedrukt op dit vonnis. WIJ ZIJN BANG DAT JIJ HIER BLIJFT EN DAT WILLEN WIJ NIET.

verbodsbord

Wedden dat deze rechters daar over tien jaar heel anders over denken? Als de babyboomers met pensioen zijn en er een schreeuwend tekort aan leraren is? Zij is er dan hoor! Want zij zet wel door. Mag ze nu haar examen niet doen, dan doet ze dat als ze getrouwd en wel in Nederland is. Is ze dan 22 als ze pas haar MBO opleiding haalt? Het moet maar, de Pabo volgt wel. En dan meneer de rechter, dan geeft zij straks uw (klein)kinderen les. Die leren van haar hoe zij hun veters moeten strikken, hun eerste woordjes schrijven en rekenen, is zij degene die hen voorbereid op de Cito toets, met hen op kamp gaat en de eindmusical begeleid. Ja, beste rechter, en weet dan maar dat u mazzel heeft, want deze dame is de beste van haar opleiding en een kei in haar vak, met een natuurlijk overwicht kan zij alle kinderen aan en die kinderen zijn dol op haar. Kunt u het zich voorstellen, dat u nu bang bent voor die lieve juf van uw kinderen?

Neemt u nu werkelijk die beslissing in iemands leven waardoor haar dromen een paar jaar en een gedwongen huwelijk later uitkomen? Want ergens heeft u gelijk rechter, natuurlijk komt dit meisje terug, maar u vergist zich, daar hoeft u helemaal niet bang voor te zijn, want als zij komt, komt ze met het recht aan haar zijde!

Geef een reactie

