Meterperikelen

26 Nov

Ik was helemaal klaar met de Nuon. Twee weken had ik om te verhuizen. Om alles te schuren en schilderen en op te knappen. De stroom op het huis bleek echter afgesloten. Dat betekende geen stroom, geen gas en alleen maar koud water. Dat terwijl de eerste kamer mijn slaapkamer zou worden, zodat ik er alvast kon wonen. Maar zonder gas, water en licht ben je nergens, zeker niet met een baby van 9 maanden.

Vaste aanbieder van stroom was daar Nuon. Elke dag, elk uur bellen, huilen, smeken. Eindelijk een veilig adres, maar onbewoonbaar! Het mocht allemaal niet baten, pas toen de connecties werden ingezet was het binnen een half uur geregeld. Ik besloot de Nuon op te zeggen, zodra ik een betere aanbieding kreeg en die kwam al snel. Met een lager maandbedrag en geen gedoe met opzeggen want dat doen zij. Elke maand kreeg ik nog wel een aanbieding om terug te keren naar de Nuon, maar die gooide ik ongelezen de prullenbak in. 

Een hele tijd later kijk ik eens op m’n afschriften en zie dat er 250 euro van m’n rekening is afgeschreven  door Essent. 250 euro? Waarom? Mijn maandbedrag was 68 euro, dus hoezo 250 euro? Ik check en zie dat het de maand ervoor ook gebeurd is. En de maand ervoor ook. Lekker laks ook dat ik er nu pas achter kom. Natuurlijk meteen gebeld. Ik had mijn meterstanden niet doorgegeven en dus hebben ze zelf maar een bedrag geschat wat hun normaal leek. 250 euro? Voor een appartement met aan alle kanten buren, met overal dubbelglas, goed geïsoleerd etc? Ik kan het me niet voorstellen. Zo kan ik me ook niet voorstellen dat ik mijn meterstanden niet invul… dus hoe zit dat? Tja… ze werkten samen met de Nuon. Ik had van de Nuon een brief gehad waarin mij werd gevraagd de meterstanden door te geven voor Essent. Hartstikke logisch toch?

Ik snap er helemaal niks van. Toen ze mij overhaalden om naar Essent over te stappen, konden ze mij door de telefoon perfect uitleggen hoe mijn maandbedrag gezien mijn adres en gezinssamenstelling omlaag kon en daar komen ze na een half jaar alweer op terug? Dan hebben ze opeens de Nuon nodig om mijn meterstand op te laten nemen en als ze dat dan niet ontvangen dan geeft mijn adres en gezinssamenstelling opeens aan dat ik bijna 4 keer zoveel moet betalen? Vreemd. Vinden zij ook. M’n maandbedrag mag omlaag naar 150 euro. Vind ik nog veel te hoog, maar ik gaf telefonisch mijn meterstand door en met het geld wat ik dan nog van ze tegoed had van de afgelopen maanden zou ik met dit bedrag net uitkomen. Wat gek dat ze daar een half jaar eerder zo anders over dachten of heb ik opeens al m’n lichten laten branden? Sta ik elke dag 3 uur onder de douche en staat mijn verwarming zelfs in de zomer op 26 graden? Nee!!!! Maar ik kan lullen als Brugman, het blijft 150 euro.

Een maand geleden kwam er een jongen van de Nuon aan de deur. Hij vraagt me om mijn meterstanden, ik geef ze hem door. Vraag me nog steeds af waarom, maar oké. Een paar weken later ontvang ik een brief van Essent. Daarin zeggen ze dat het zou kunnen dat iemand van de Nuon is langs geweest om de meterstanden op te nemen, maar dat ik dat toch nog een keer bij hen moet doen voor de eindafrekening. Tjongejonge, maar vooruit. Ik kruip die kast weer in en noteer mijn standen en geef ze braaf door.

Vandaag kreeg ik de eindafrekening. Ik krijg 817 euro en 96 cent terug. Binnen twee weken te ontvangen op mijn rekening. Hè, hè. In eerste instantie ben ik blij. Jippie, 800 euro, wat kan ik daar allemaal van doen? En dan denk ik. F*ck, das gewoon m’n eigen geld. Daar hebben zij vrolijk rente van kunnen trekken, dat is gewoon een bedrag waarvan ik op vakantie had kunnen gaan deze zomer. Wat een eikels, losers en whaaarghhh.

Ik geloof dat als ik een betere deal kan krijgen, ik maar weer eens overstap!

 

Geef een reactie

