Treurig

7 Dec

Ik stapte uit de warme, drukke kroeg en belandde in de koude, natte regen. Ik negeerde alle stoplichten en rende over het kruispunt heen naar de bushalte. De bushalte had een klein afdakje. Naast me stond een man te wachten op de bus, we hielden een natuurlijke afstand naar elkaar toe, maar het kleine afdakje bracht ons steeds een stukje dichter bij elkaar. ‘Het blijft de hele week zo regenen’, vertrouwde de man me in gebroken Nederlands toe. ‘Het gaat misschien zelfs wel sneeuwen.’ ‘Treurig weer’, zeg ik terug. ‘Treurig?’, en hij kijkt me  verbaasd aan. ‘Wat betekent dat?’ Ik leg hem uit dat treurig een ander woord voor triest en verdrietig is. Hij is het met me eens. Treurig weer.

Dan grijpt hij in z’n binnenzak en pakt z’n portemonnee. Hij laat me een bonnetje zien van de Blokker en vraagt me wat ‘beschadigd’ betekent. Hij heeft gisteren een strijkijzer gekocht voor z’n vrouw. Mooi woord ook: strijkijzer. En hij kreeg korting, want beschadigd. Maar wat betekent dat nou? Ik leg hem uit dat het gekochte strijkijzer het waarschijnlijk prima doet maar dat er ergens een hoekje of een haakje niet goed zit. Hij schrikt zich rot. ‘Stuk, kapot?’, vraagt hij me. ‘Nee’, antwoord ik, ‘dan zouden ze het niet meer verkopen. Er is iets piepkleins mis en daarom krijg je die korting.’ De man kijkt me aan. ‘Ik ga dat ding morgen terugbrengen naar de Blokker. Ik wil geen beschadigd apparaat, ik wil een strijkijzer dat het doet. Ik dacht dat de korting bedoeld was voor Sinterklaas. Morgen breng ik het terug. Hoe moet ik dat nou aan m’n vrouw vertellen. Treurig nieuws toch?’ ‘Ja’, beaam ik. ‘Treurig nieuws.’

Geef een reactie

