Welcome back

10 Jun

Cole komt langs na de wedstrijd. We hebben elkaar al zolang niet gezien. We praten over van alles. Hij is altijd heel open. Je weet meteen wat je aan hem hebt.
Toen ik hem leerde kennen was hij net gescheiden van zijn vrouw, had hij zijn eigen huis gekocht. We zijn in dezelfde tijd in dezelfde straat komen wonen. Allebei net uit een relatie. Toen zijn vrouw zwanger raakte… van hem. Een laatste wanhoopspoging van zijn vrouw en gelukt. Hij is gek op zijn dochter, maar zo ver verwijderd van zijn vrouw, dat komt nooit meer goed. En terwijl in mijn idee hij nog steeds in hetzelfde schuitje zit als toen, behalve dat hij er met iets meer afstand naar kijkt en het hem ook wel lukt om meer afstand te nemen, ben ik zo gegroeid. Waar ik toen vooral zei dat het heel goed met me ging, dat ik los was van de vader van mijn kind (net verhuisd, stalkende engerd) ben ik het nu ook echt.  Ik zie hem jaloers kijken. Je bent gegroeid, zegt hij. Letterlijk en figuurlijk. Ja, ik ben dikker geworden, of eigenlijk ben ik normaal geworden. Ik was echt zo mager dat je m’n ribben kon tellen en nu heb ik weer een gezonde maat. Gelukkig maar, het gaat goed met me. Hij is nog steeds niet op zoek naar een vrouw in z’n leven, maar wel naar een vrouw voor straks als hij wel ruimte heeft en ik pas perfect, maar ik pas ervoor, al die tijd al en nu nog steeds.
Ik vraag me steeds af wat ik zo leuk aan hem vindt en dat vind ik aan al mijn mannen leuk. Ze zijn heel open en eerlijk, nemen geen blad voor de mond en praten duidelijk met me. Zo is hij ook. En behalve dat is hij heel filosofisch ingesteld en kan ik met hem uren discussiëren over het leven, over het verschil tussen mannen en vrouwen. En ook nu praten we honderduit over zijn kinderen, mijn zoon, zijn ex en die van mij, zijn Spaanse lessen en hoe belachelijk die waren als je echt in Spanje bent en de taxichauffeur wilt uitleggen dat ‘ie omrijdt of als je de weg naar het ziekenhuis vraagt en mensen aan je vragen wat er met je aan de hand is in plaats van uitleggen wanneer je naar links of naar rechts moet gaan. De tijd vliegt als vanouds en als hij weggaat en ik voor hem het licht in de gang aandoe ben ik blij. Het voelt zo vertrouwd. Een oude vriend is weer op het nest teruggekeerd. En ik ben blij dat ik hem de komende  tijd weer wat vaker ga zien. Welcome back, Cole

Geef een reactie

