Kutzooi

11 Jun

En dan gaat de telefoon. Ik ben net de douche uitgestapt, mijn haar zit nog strak gewikkeld in de handdoek op mijn hoofd.
Het is mijn moeder. Ze spreekt de woorden die ik niet wil horen. Er komen geluiden uit haar mond die mijn hersenen bereiken, maar ze weigeren het te begrijpen.
Hoe kan dat nou? Ik had haar net nog aan de telefoon?Ik voel me als door een vrachtwagen overreden, totaal uit het veld geslagen. De baby van mijn zus is dood. Over twee weken was ze uitgerekend. Haar zwangerschap was een hel, maar vergeleken met de vorige doorstond ze elke orkaan alsof het een zuchtje wind was. Zo sterk en zo’n mooie vrouw. Haar buik, zo perfect, zo mooi en dan dit. Op de verjaardag van haar andere dochter. Ze is nu in het ziekenhuis. Wat een afschuwelijk nieuws, wat een rotwereld, wat een klotezooi. Ik heb zin om iets stuk te maken en besef me dat ik dat al gedaan heb. Het grootste geluk dat een mens kan overkomen, dat met zoveel blijdschap gepaard gaat, heb ik weg laten halen. En ik besef me maar weer eens hoe oneerlijk het leven in elkaar zit.Ik praat nog even met mijn moeder, we hadden allebei hetzelfde gevoel. Bij haar eerste kindje zag ik al dat het een meisje was. Ik zag een blond meisje met krullen, brutaal lachend met ogen vol liefde. Zo vrolijk. Bij mijzelf had ik het ook al gezien. Een lief verlegen lachend jongetje met heel ondeugende ogen, maar nu zag ik niets. Mijn moeder ook niet. Ik hoopte dat het aan mij lag, maar het was er niet, het mocht niet zo zijn.
Ik zet mijn ipod op en in stilte schreeuw ik alle muziek mee, even het verdriet van me af, alsof dat helpt. Morgen aan mijn zoon uitleggen en wat heb ik het dan makkelijk. Hoe vertelt zij het aan haar dochter die vandaag net 3 jaar is geworden?
Deze twee geweldige mensen verdienen al het geluk van de wereld. Waarom gebeurt er dan dit? Waarom?

4 Reacties to “Kutzooi”

  1. Nanda 12 juni 2012 bij 09:52 #

    Ach, wat triest. Sterkte, meid.

  2. Dina 13 juni 2012 bij 06:48 #

    Wat verschrikkelijk! Heel veel sterkte gewenst!

  3. HansDeZwans 18 juni 2012 bij 09:40 #

    Ben hier via via terecht gekomen. Wat een verhaal zeg.

Geef een reactie

